Hoe kan ik omgaan met mijn angst

Hoe kan ik omgaan met mijn angst?

Angst is een natuurlijke reactie en heeft een belangrijke functie. Je zet je zelf op scherp. Maar soms komt het gevoel van angst niet overeen met het object van de angst. Er is niet meteen een aanwijsbare reden te vinden voor je angstgevoel. Angst kan dan je leven gaan beheersen. De angst wordt pathologisch. Je wordt flink belemmerd in je dagelijks leven. Je kan niet meer alles doen wat je graag zou willen. Je ontwikkelt een angststoornis. 1 op de 8 Nederlanders lijdt aan een angststoornis! Gelukkig is er wat aan te doen!

Angststoornissen

Uiteindelijk kan een angststoornis ervoor zorgen dat je ernstig wordt beperkt in je werk, interesses en sociale leven, waardoor je wereld steeds kleiner wordt. Dan wordt het tijd om hulp te zoeken.

Een aantal angststoornissen :

  • Acute stressstoornis
  • Agorafobie / pleinvrees
  • Gegeneraliseerde angststoornis
  • Obsessieve-compulsieve stoornis (dwanggedachten en/of dwanghandelingen)
  • Paniekstoornis
  • Posttraumatische stressstoornis
  • Specifieke fobie (bv hoogtevrees, spinnenfobie)
  • Sociale fobie
  • Verlatingsangst / bindingsangst

Behandeling

Psychocare behandelt angst o.a. door middel van cognitieve gedragstherapie. Exposure of systematische desensitisatie is een veelgebruikte techniek. daarnaast kunnen ademhalingsoefeningen helpen tegen hyperventilatie, maar soms zijn andere middelen of technieken nodig. Daarnaast wordt veelal EMDR toegepast. Wij passen datgene toe wat bij u past en wat voor u werkt.

Ben je angstig en heb je het idee dat deze angst niet in verhouding staat met het daadwerkelijke gevaar? Heb je het gevoel dat je angst niet reëel is, maar wel heel realistisch voelt? Maak dan een afspraak. Angsten zijn in de meeste gevallen op te lossen. Het is heel goed haalbaar weer angstvrij , ontspannen en vol vertrouwen in het leven te staan! Wij helpen u graag op weg.

kijk ook op de volgende pagina : hulp bij angst .

 

Menu